Hopp til innholdet Logg inn

Ofte stilte spørsmål om ekstra innbetalinger og løpetid på lånet

Her finner du svar på spørsmål om ekstra innbetalinger og løpetid på lånet

Spørsmål og svar om ekstra innbetalinger og løpetid på lånet 

Selvfølgelig, bare klikk deg inn på lånet i mobilbank eller nettbank og velg knappen «Ekstra innbetaling».

Som hovedregel bruker vi ekstra innbetalinger til å redusere løpetiden på lånet ditt. Det betyr at du blir raskere ferdig med nedbetalingen. Det finnes dog unntakstilfeller.

Dersom du betaler inn ekstra, trenger du ikke å kontakte oss. Vi vurderer om innbetalingen medfører en endring i lånebetingelsene når vi gjør våre jevnlige sjekker av lån mot boligverdi. Dette skjer flere ganger i året.

Hvis det er varslet en renteendring frem i tid på lånet ditt, vil ikke ekstra innbetalinger påvirke løpetiden før renteendringen er gjennomført. I stedet vil terminbeløpet reduseres.

Dette er fordi systemet allerede er satt til å beregne nytt terminbeløp ved renteendringen, og ekstra innbetalinger i mellomtiden endrer derfor ikke nedbetalingstiden.

Ved ekstra innbetaling når det er varslet fremtidig renteendring vil innbetalingen justere fremtidig månedlig terminbeløp, ikke løpetiden på lånet. 

Dersom du betaler manuelt til lånekontoen inntil 5 dager før forfall, vil betalingen først dekke det ordinære terminbeløpet. Eventuelt overskytende beløp går til å redusere lånesaldoen, men ikke nødvendigvis løpetiden.

For at hele beløpet skal gå direkte til å redusere lånesaldoen og dermed løpetiden, kan du bruke knappen «Ekstra innbetaling» i nett- eller mobilbanken.

Ja, reglene er de samme enten du bruker «Ekstra innbetaling» eller betaler direkte til lånekontoen – så lenge det er en varslet fremtidig renteendring.
Det enkleste er å vente til etter at renteendringen er gjennomført, og deretter gjøre ekstra innbetaling. Da vil løpetiden bli justert med en gang.